Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prokrastinace

Také vás trápí? A taky jste již na toto téma slyšeli mnoho, ale prokrastinujete nadále? Nechci vám tvrdit, že jsem našel nějaký zázračný systém - ale našel jsem systém, který mi perfektně fungoval týden. Plánuji si nejen práci, ale i zábavu. Jsem aktivní, řeším si své resty, všechno stíhám, ale hlavně: cítím se dobře, jsem plný energie a neunavuje mě to. Teď mi ten systém trochu pokulhává, ale tuším proč - a vím, že jsem na dobré cestě. A rád bych se o své dosavadní zkušenosti podělil.

Pitomá kráva prokrastinace... Nebo pitomý slon?

Prokrastinace je chronické odkládání úkolů na jindy. Valíte to před sebou a je toho čím dál víc, až máte výčitky svědomí. A nebo se na to vykašlete - a pak stagnujete. A pak máte výčitky, že stagnujete. U mě to je věčný problém. Vždycky byl - hlavně kvůli mé pitomé kombinaci charakterů: jsem líný, ale mám ambice. Chtěl bych hodně dělat, ale málo toho skutečně dělám.

Před dvěma týdny jsem náhodou absolvoval přednášku o prokrastinaci. Přišel jsem domů plný informací a nakopnutý. Víte, prokrastinace mě nijak neohrožovala, dokud jsem byl zaměstnaný. Tam nad sebou máte pořád bič. Horší je to na volné noze - člověk se musí motivovat sám. A tady končí legrace. Proto se lidi jako já musí naučit se sebou pracovat a používat metodiky pro řízení sama sebe - potažmo svého slona. A já mám rád jednoduché systémy - a můj systém je opravdu velmi jednoduchý a nevyžaduje skoro žádnou režii.

Teorie

Nejdříve zkusím představit model, jak to funguje. Lze si to velmi snadno vizualizovat. Představte si, že místo jednoho mozku máte v hlavě dva:

  • Emocionální (pocitový): stará se o krátkodobé cíle (potřeba jídla, spánku, odpočinku atd.), je velmi silný a lze si jej představit jako slona.
  • Racionální (logický): stará se o dlouhodobé cíle (dodělat školu, projekt, nenasrat šéfa), je mi chytrý, a lze si jej představit jako jezdce na slonovi.

Cokoli děláte, na tom spolupracují oba dva. Musí tedy společně dobře fungovat. A oni fungují! Jezdec rozhoduje, co se bude dělat, ale zároveň vnímá potřeby slona. Slon je nemůže říct (neumí mluvit), ale jezdec je stejně rozezná. Problém je, když je slon unavený, tvrdohlavý, zarputilý. To pak jezdec musí slona přemlouvat. A občas se mu to nepovede. Najednou je prokrastinace úplně jasná. Ukážete slonovi nějakou překážku, a pokud je moc velká, mu se do ní nechce. Pokud jezdec slona přece jen nějak naláká, slon se loudá... Je poměrně těžké jej přesvědčit, aby se rozběhl a dodělal to. Naštěstí na slona existují určité finty, jak slona namotivovat. Není to nic nového, ale je to nesmírně důležité:

  • Rozpad úkolu na menší - pokud slonovi ukážete velký úkol, nechce se mu. Pokud mu ukážete spoustu malých úkolů, taky se mu nechce. Ideální je rozdrobit úkol na malé kousky a ukazovat je slonovi postupně: jeden po druhém. Říct mu: teď uděláš tohle, a na zbytek teď nemysli. Soustřeď se jen na to, co máš před sebou. A když vidí slon jen malý problém, klidně se do něj pustí.
  • Nenechat slona rozhodovat - řídit slona by měl člověk, a pokud slonovi dáte možnost rozhodnout, co bude dělat dál, určitým věcem se bude vyhýbat jako čert kříži. Přitom je bude mít stále pod nosem a to odsunování jej bude také vyčerpávat - bude se stále znovu a znovu rozhodovat, zda to udělat, nebo ne. A obtížné rozhodování vede k odsouvání samotného rozhodnutí - říká se tomu rozhodovací paralýza. Řešení je popsáno níže.
  • Nechat slona odpočinout - když je už slon unavený, nemá cenu jej pérovat, aby šel dál. On by se stejně loudal. Místo toho je dobré udělat občas pauzu, nechat jej odpočinout. To ale neznamená hodit nohy na stůl a nedělat nic! Mnohem lepší je aktivní odpočinek.
  • Po odpočinku následuje práce - je třeba si také uvědomit, že jakmile si slon odpočine, měl by vstát a hned se zase pustit do práce! Pokud byl odpočinek kvalitní, měl by mít dost energie a ideální je nechat jej, ať se rozběhne, a poběží plný elánu vpřed. Tímto způsobem bude úkol rychle hotov s vysokou efektivitou - vynaložíte málo času i energie (zahrněte prosím setrvačnost slona).

Praxe

V praktickém životě můj systém vypadá takto: na každý den mám papír, na kterém mám rozesety úkoly pro tento den. Pozor - nejsou to jen nepříjemné věci, naopak, jsou tam i příjemné, jako návštěva kina, oběd s kamarádem nebo jít si zaplavat (ano, to je ten aktivní odpočinek). U každého úkolu si píšu symbolicky, zda mě energii spíš doplní (+) nebo vyčerpají (-). Každý úkol je v kolečku, pokud je úkol velký (hodina a víc), je kolečko velké, pokud je to drobnost, je kolečko malé. Tyto úkoly si plánuji na několik dní dopředu a letmým pohledem vždy zjistím, zda mám ten den už toho hodně, nebo ne. Takto je plánování snadné - a nemusím přemýšlet nad tím, jak dlouho úkol trvá, stačí nakreslit velké/malé kolečko. Celkově by mělo být koleček 4 - 10, více ne a méně také ne.

Na ráno si vždy nachystám budíka, i když vstávat nemusím. Tohle je extrémně důležité! Na přednášce to bylo zdůrazňováno, a já už vím proč - jakmile se probudíte, slon musí okamžitě vyběhnout! Pokud ho necháte, ať se ráno začne loudat líným krokem z ohrádky, moc toho ten den neuděláte. A to platí i pro víkendy. Už to slyším: to mám pracovat i o víkendu? Záleží, čemu říkáte práce. Já mluvím o plánování aktivit, které chcete dělat, ale které odkládáte. Tento systém vám umožňuje odpočívat průběžně, a opravdu není nutné (ani dobré) o víkendu proflákat celý den.

První věc, kterou ráno udělám (ještě než se nasnídám a vyčistím zuby) je naplánování, v jakém pořadí budu úkoly dělat. Jednoduše se to provede propojením koleček šipkami. Je důležité to udělat předem: slon se totiž v této chvíli ničeho nebojí - dokud to nemusí dělat, tak jej to netrápí. On se do budoucna nekouká. Řeší vždy jen to, co je teď. Proto je poměrně snadné naplánovat si i těžší úkoly. A když si nastavíte pevný plán, znemožníte slonovi o tom plánu polemizovat - a tím se odbourá pozdější rozhodovací paralýza. Pravidla pro řazení úkolů jsou následující:

  • Nejtěžší úkoly na začátek - pokud jste nechali slona skutečně vyběhnout, má po ránu nejvíce energie a je schopen se do toho s vervou pustit. Byla by velká škoda toho nevyužít.
  • Po náročném úkolu odpočinek - je třeba vše naplánovat tak, aby slon měl možnost si také odpočinout. Nenutit jej po náročném úkolu hned dělat jiný náročný úkol - to nedává smysl. Začal by se loudat a byla by to ztráta času. Mezitím je lepší zajít na oběd, změnit aktivitu (z psychické na fyzickou a obráceně).
  • Po odpočinku následuje práce - ztráta času by bylo také odpočívat dlouho. Slon by moc zlenivěl. Jen ať si oddychne a pak hned šup hup makat dál.
  • Nezbytné úkoly mezi prvními - občas se stane, že se něco nestihne. Co naplat, musí se o přeplánovat. Ale jelikož obvykle máte plán na nejbližší dny obsazený, přeplánování znamená odsunout to až třeba za týden - a to může být u některých úkolů problém. I u těch ostatních platí - jelikož nejste schopni to přeplánovat na dřívější termín, o to více se snažíte to stihnout ještě dnes.

Dobré je napsat si i některé pravidelné činnosti, které vás rozptýlí - např. příprava večeře - umožní to zařadit tuto činnost správně tak, aby plnila svou funkci v celém sledu (námaha/odpočinek).

Mezi úkoly nejsou žádné prodlevy! Po jednom následuje hned další. Na první pohled by se mohlo zdát, že nelze jet v takovém tempu pořád, nicméně opak je pravdou. Pamatujte, že zde máme naplánovány i odpočinkové úkoly, a pokud je všechny dodržíte, dají vám dostatek energie a pohody. Zde je třeba nic si neodpouštět! Pokud chcete nějaký čas strávit s rodinou či přáteli, je to úkol jako každý jiný! Prostě musíte jít a splnit to! Ehm tedy musíte - samozřejmě že půjdete rádi. Toto je opravdu velmi důležité. Dříve jsem dělal velkou chybu: prokrastinoval jsem (nutil jsem slona k činnosti, slon si mezitím šel na facebook a tam se vybavoval). A večer jsem zrušil původní plán jít hospody, protože práce nebyla hotova. Výsledek byl, že jsem ani pořádně nepracoval, ani si pořádně neodpočinul. A utekl mi den života.

Proč to selhalo?

Stejně jako ostatní systémy, tak ani tento systém není žádný zázrak. Může fungovat jen tehdy pokud mu věříte. Pokud k němu ráno vstanete s myšlenkou, že se stejně nepovede splnit všechny denní úkoly, pak vás nepřesvědčí už nikdo, že to jde. I já jsem selhal. Opravdu jsem nebyl schopen splnit denní úkoly, příčin bylo víc - minulé pondělí mi nepovedené rande vzalo energii na celý den, a u svých úkolů na pátek a na sobotu jsem hodně podcenil pracnost. Normálně by to neměl být problém, správné řešení by bylo přeplánovat ty úkoly do budoucna na dny, kdy mám volno, ale já to naprosto chybně nahrnul hned na nejbližší dny, kdy jsem už měl plno i tak. A co se stalo? Ráno jsem vstal, přišel k seznamu úkolů, viděl jsem kolik toho mám, slon se zděsil a sednul si na prdel a seděl. "Pojď slone!" "Nééé nemá to cenu, to stejně nedám". Holt chce to vyladit, naučit se řešit i krizové situace správně. Na tomto obrázku uvidíte, jak by to opravdu nemělo vypadat večer ve 21h:

Odkazy

Pokud vás to tedy zaujalo, přidávám doporučené zdroje informací:

Autor: Petr Bříza | pondělí 22.4.2013 22:30 | karma článku: 20,07 | přečteno: 3714x
  • Další články autora

Petr Bříza

Obětní beránek

Jurečka se stal terčem aféry, která mi připadá naprosto absurdní. Podle mého názoru veřejnost zcela ztratila schopnost odlišit důležité problémy od těch okrajových.

17.1.2024 v 14:16 | Karma: 16,44 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Snad Ukrajina ví, co dělá

Ukrajina znásobila útoky za ruské hranice. Má na to samozřejmě veškeré morální právo, nicméně čistě pragmaticky to může vést k mnohem horšímu stavu, než ve kterém se nachází teď.

31.12.2023 v 14:04 | Karma: 24,87 | Přečteno: 829x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Nejsem ani Čech, ani Evropan

Necítím se ani tak, ani tak. Narodil jsem se tu, ale to je úplně jedno. Nejsem hrdý na svůj původ. Měl bych být? Na co přesně? Copak Češi jsou nějaký světový unikát?

14.11.2023 v 16:02 | Karma: 9,06 | Přečteno: 580x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Jak vyhrát debatu

Když se dva hádají, třetí se směje. Ale kdo je ten třetí? Přemýšlejte. Neměli bychom se všichni tak trochu chytit za nos? Tento článek nebude příjemný. A bude trochu vulgární.

8.11.2023 v 20:20 | Karma: 11,01 | Přečteno: 324x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Petr Pavel už prezidentuje, to je drzost

Média se naplnila fotografiemi Petra Pavla na bezpečnostní konferenci v Mnichově. Co tam dělá? Inaugurace ještě nebyla. Jakým právem už jedná Petr Pavel ve jménu našich občanů? Co si to vůbec dovoluje, pracovat napřed?

17.2.2023 v 17:46 | Karma: 35,62 | Přečteno: 1470x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Vláďa nemůže popřít, že chce válku

Všimněte si, že i když i když vláďa tvrdí, že válku nechce, dokázat to nemůže. Náhoda? Závěr si udělejte sami. Já nic netvrdím! Já jen sdílím!

17.2.2023 v 12:15 | Karma: 23,36 | Přečteno: 945x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

To je hrozné, viďte

Nechápu, proč si ty mladý zvolili toho generála. Chtěli ho, tak ho maj. Teď von už čeká na tu inaguraci, aby se jako stal tím prezidentem, a pak nastane nová totalita. Všeci na vsi to říkaj. Přece nekecaj!

16.2.2023 v 1:46 | Karma: 26,08 | Přečteno: 732x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Pomozme Petru Bohušovi

Petr Bohuš je velmi milý a zvídavý pán. Má hezkou stránku, co se jmenuje Modrý jelen, ale moc nerozumí mluvě politiků a novinářů. Ptá se na spoustu věcí a odpovědi nikde. Pomozte prosím!

11.2.2023 v 4:31 | Karma: 30,26 | Přečteno: 5207x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Velký dezinformační filtr

Každý by měl být schopen odfiltrovat nesmysly sám. Kdo toho není schopen, nezaslouží si volební právo. Proč se oháníme demokracií a přitom nevěříme voličům dostatek soudnosti? Ne, lidé potřebují svůj vlastní filtr proti blbosti.

9.2.2023 v 15:31 | Karma: 36,38 | Přečteno: 4520x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Babišsko-český slovník

Někteří mají stále problém s pochopením pana Babiše. Není to zlý pán a nemyslí to tak, jen má potíže se vyjadřovať. Proto přináším překlady nejběžnějších frází z Babišštiny do jazyka českého.

25.1.2023 v 2:00 | Karma: 29,45 | Přečteno: 999x | Diskuse| Politika

Petr Bříza

Myslím, že je rozhodnuto

Čau lidi. Viděli jste mě v duelu na ČT? Sice jsem tam nechtěl jít, ale v kostele jsem byl osvícen a všem jsem odpustil. Šel jsem tam a dělal svou pozitivní kampaň. A teď generál konečně pochopí a odstoupí.

23.1.2023 v 4:12 | Karma: 29,16 | Přečteno: 781x | Diskuse| Politika

Petr Bříza

Buďme fér

Poté, co Monice Babišové přišel výhružný dopis s nábojnicí, ihned se vyrojila obvinění, že si jej poslal sám. Snaží se Babiš získat politické body za soucit? Určitě. Poslal si dopis sám? To tvrdit nemůžeme.

21.1.2023 v 17:53 | Karma: 17,60 | Přečteno: 439x | Politika

Petr Bříza

Lži, lži a zase lži

Babiš záměrně volí jednoduchá hesla, aby je jeho voliči pochopili: Nejsem pro válku, jsem pro mír, Petr Pavel je válečný štváč, provládní kandidát a špión, pořád dokola, jako kolovrátek. Nehledí se na pravdu, ani na logiku.

19.1.2023 v 20:38 | Karma: 27,28 | Přečteno: 482x | Politika

Petr Bříza

Babiši, buď chlap

Prezident by měl být chlap. Nebo žena, ale chlap. Protože když chlap řekne slovo, tak to platí. A ne, že se bude vymlouvat a vykrucovat.

17.1.2023 v 22:34 | Karma: 39,06 | Přečteno: 2412x | Diskuse| Politika

Petr Bříza

O pokrytectví anti-komunistů

To se nám ale najednou objevilo anti-komunistů. Komunismus je sprosté slovo, ale mám pocit, že řada lidí v minulém režimu myšlenkově stále žije. Často dokonce stejní lidé, kteří se proti komunismu nahlas ostře ohrazují.

16.1.2023 v 21:37 | Karma: 15,48 | Přečteno: 628x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Kultura projevu v úřadu prezidenta

Máma mi vždycky říkala, abych se choval slušně. Stačí k tomu, abych nepoužíval vulgární slova? Nemyslím si.

15.1.2023 v 15:33 | Karma: 34,81 | Přečteno: 5274x | Diskuse| Politika

Petr Bříza

Je Maďarsko vyvrhelem EU?

Poslední dobou je opravdu těžké zachovat chladnou hlavu, když vaši oponenti v diskusích říkají zcela absurdní věci. Má smysl naslouchat lidem, kteří jsou zcela mimo mísu? A není to náhodou všechno jinak?

15.1.2023 v 0:34 | Karma: 19,68 | Přečteno: 604x | Diskuse| Politika

Petr Bříza

Pavel a Nerudová si vyměňují dárky

Zažívám menší pocit dejavu – není to tak dávno, co jsme měli parlamentní volby, které probíhaly ve stylu všichni proti Babišovi – no, a teď to vidím velmi podobně.

12.1.2023 v 1:36 | Karma: 8,24 | Přečteno: 492x | Diskuse| Politika

Petr Bříza

Pravda je na obou stranách

Není nutné hrotit neshody ohledně Ukrajiny a Ruska, oba názorové proudy se totiž nevylučují. Ať už viníte Rusko či Západ, v obou případech můžete mít pravdu. A hledat viníka vlastně ani nemá valný smysl. Potřebujeme řešení.

19.10.2022 v 16:18 | Karma: 15,81 | Přečteno: 719x | Diskuse| Společnost

Petr Bříza

Putinova strategie stále vychází

Dle českých zpráv vítězí Ukrajina, dle ruských zpráv naopak Rusko. Kdo je tedy na koni? Záleží, jak definujeme, co vůbec znamená vítězství. Odpověď na tuto otázku nám však bohužel rozkrývá nepěkné vyhlídky.

13.10.2022 v 4:22 | Karma: 27,19 | Přečteno: 1093x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 51
  • Celková karma 16,44
  • Průměrná čtenost 1649x
Nikdy nelituji toho, co jsem udělal, ale toho, co jsem neudělal.

Seznam rubrik